Saturday 14 July 2012

Sambal Tumis Melaka


Sambal Tumis Melaka

Alhamdulillah adik-adik, kakak-kakak, abang-abang..
Hari ini saya nak berkongsi satu recipi baru. Baru bagi saya sebagai seorang lelaki.. hehe.. Recipi ni saya minta daripada mak saudara saya dan saya sememangnya suka hidangan ini.. Senang cita my favorite dish la.. Yelah, selalu asyik masak gulai saja, jadi arini ni nak cuba Sambal Tumis Melaka pulak..
Jom kita pakat p dapuq...

The 1st of all, kita kena prepare ingredientnya dulu,

Bahan-bahan

1. Cili kering dalam 3 cekak
2. Ikan Bilis
3. Bawang merah dalam 20 biji
4. Bawang putih dalam 5 ulas ja
5. Garam dan Aji namotor
6. Minyak masak +- 8 sudu teh


Cara-caranya

1.  Baca bismillah dulu sebelum buat kije
2.  Goreng ikan bilis sampai garing
3.  Blend cili kering sampai lumat - lumat
4.  Blend bawang merah dan bawang putih sampai lumat
5.  Panaskan minyak dan tumiskan bahan - bahan tadi sampai naik bau wangi....
6.  Masukkan garam secukup rasa
7.  Letak juga aji namoto (optional) secukup rasa. Tetapi standard practice 1 sudu teh..
Alamak terguna term engineering plak. 
8.  Kacau sampai sebati, masukkan pula ikan bilis yang dah siap di goreng tadi.. Kemudian, kacau sampai  naik hampir kering dgn api yang kecil..
9.  Selapas itu,sedia untuk di hidangkan.. 

Haa..itulah dia Sambal Tumis orang Melaka.. Kepada suami - suami disana, ayuh kejutkan isteri anda.. Kejutkan mereka dengan Sambal Tumis Melaka.. Selamat mencoba.. :)

Wallahu a'lam...

No comments:

Post a Comment